perjantai 20. helmikuuta 2009

SARASTUS
öljyväri kankaalle
2005
130 x 120 cm



NIMIPÄIVÄT

Tänään on nimipäiväni. Wikipedia kertoo nimestäni seuraavaa:

"Heli on suomalainen naisen etunimi. Heli on lyhentymä kreikkalaisperäisestä
nimestä Helena, joka tarkoittaa 'loistavaa'. Nimi tunnetaan myös Virossa, jossa
Heli voi olla johdos Helenasta tai Elinasta, mutta voi pohjautua myös viron
sanoihin heli ja helin ('sävel', 'sointu', 'helinä').
Nimi esiintyi Kansanvalistusseuran kalenterissa jo 1883 ja Suomen almanakassa Heli on ollut
vuodesta 1954 Vuoden 2007 loppuun mennessä Väestörekisterikeskuksen mukaan
Suomessa on ollut kirjoilla Heli-nimisiä henkilöitä 17 747 kappaletta, joista
kolme on miehiä."

Monet ihmettelevät, kun olen oikeastaan aina jollain tavalla juhlistanut nimipäivääni. Aikuisiälläkin olen järjestänyt nimipäiväjuhlia ja äitini on monesti vieläkin tehnyt minulle täytekakun. Perheessämme on ollut tapana huomioida pienetkin merkkipäivät ja saada toisen mieli iloiseksi. Pientä piristystä tarvitaan aina arkisen puurtamisen keskelle.

Lapsena vietin kesät isovanhempien kesämökillä, ja koska olen syntynyt heinäkuussa, syntymäpäiväjuhlat vietettiin siellä. Olen syntynyt isoäitini nimipäivänä, joten juhlavieraat olivat hiukan eri ikäpolvea kuin minä. Nimipäivien vietto helmikuussa oli sitten se päivä, kun sain kutsua omia ikäisiäni ystäviä syömään täytekakkua.

Tänään juhlistan nimipäiviä menemällä ystävien kanssa illalla kasvisravintolaan syömään. Ja talviloma alkaa! Pakkaan tavarat ja kissat ja suuntaamme huomenna miesystäväni luo maalle. Yritän ottaa rennommin ja pitää myös lomaa, mutta se vain on luonteelleni rankkaa. Aina pitää olla jotain pientä tekemistä. Ainakin siskon pojan muotokuvaa piirtäen pitäisi aloittaa. Ja käydä ainakin kerran luistelemassa uusilla luistimilla.

2 kommenttia:

  1. Oikein aurinkoiset nimipäiväonnittelut! Voi miten mahtavat värit tuossa työssäsi.Tuo väri häikäisee katsojan, itse tein joku vuosi sitten vastaavanlaisen ja se meni uudelle omistajalle oitis...
    Tänään on muuten poikani synttäripäivä. OLISI täyttänyt 40.

    VastaaPoista
  2. Kiitoksia paljon onnitteluista näin viiveellä!

    Sattumaa vielä että olen syntynyt poikasi kanssa myös samana vuonna.

    VastaaPoista